Kompleksowa strategia promocji firmy w wyszukiwarce internetowej

Pozycjonowanie (SEO), reklama Adwords i profil w Google Moja Firma to skuteczne sposoby na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce internetowej. Choć każdy ma wady i zalety, to jednak należy je traktować komplementarnie wobec siebie. Kto chce odnieść sukces, powinien kompleksowo podejść do promocji firmy.

SEM (Search Engine Marketing)

Marketing w wyszukiwarkach to strategia promocji firmy, która obejmuje zarówno kampanie linków sponsorowanych (AdWords), jak i działania związane z optymalizacją strony (SEO). Celem działań marketingowych w tym zakresie jest zwiększenie widoczności w wyszukiwarce internetowej poprzez objęcie czołowych pozycji w wyświetlanych wynikach wyszukiwania, zarówno tych reklamowych (AdWords), jak i organicznych (naturalnych) na ważne zapytania z punktu widzenia działalności firmy. Dobra widoczność firmy w wyszukiwarce to w wielu przypadkach sine qua non przetrwania na rynku. Z badań wynika, że wyszukiwarki niezmiennie od lat stanowią największe źródło ruchu na stronie. Uzupełnieniem tych działań powinna być aktywna obecność firmy w serwisie Google Moja Firma.

AdWords

Reklama AdWords to forma linków sponsorowanych, które wyświetlane są na początku i końcu pierwszej strony wyników wyszukiwania. Reklama może być też prezentowania w całej sieci wyszukiwania Google, którą tworzą witryny i aplikacje powiązane z wyszukiwarką.  Istota działania systemu AdWords jest bardzo prosta. Reklama wyświetlana jest na zapytania określone przez zleceniodawcę, najczęściej są to frazy związane z profilem działalności firmy, która linki wykupiła. Zalety: - szybki sposób na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce (reklama wyświetla się 15 minut od uruchomienia kampanii), - możliwość precyzyjnego trafienia z komunikatem do wybranej grupy odbiorców (reklama nie wyświetla się przypadkowym osobom), - brak minimalnej bariery wejścia (nie ma ceny minimalnej), - płatność tylko za efekty (firma płaci tylko za kliknięcia reklamy, sposób płatności można dostosować do celu kampanii), - elastyczność (na bieżąco można modyfikować poszczególne elementy kampanii – dodawać, zmieniać słowa kluczowe, zmniejszać lub podwyższać stawki). Wady: - mimo ostatniej zmiany w sposobie wyświetlania reklamy AdWords, mającej na celu zwiększenie jej ekspozycji w wynikach, użytkownicy znacznie częściej wybierają strony z naturalnych wyników, - poprawne zoptymalizowanie wielu kampanii na szeroki repertuar słów kluczowych wymaga wiedzy i doświadczenia.

SEO (Search  Engine Optimization)

Pozycjonowanie strony internetowej to zespół działań, których celem jest objęcie przez firmową witrynę czołowych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania na frazy związane z profilem działalności. W skład działań promocyjnych w wyszukiwarce wchodzą takie operacje jak optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, content marketing (tworzenie i publikacja wartościowych treści na firmowej stronie i serwisach partnerskich), budowa bazy linków prowadzących do pozycjonowanej strony. Zalety: strony z wyników naturalnych są częściej wybierane przez użytkowników niż propozycje reklamowe AdWords, - wzrost ruchu na stronie (wyniki naturalne to w większości przypadków ponad 50% ruchu na stronie), - zwiększenie rozpoznawalności marki w wyszukiwarce (dla małej firmy obecność w czołówce rankingu w otoczeniu liderów branży to oznaka prestiżu). Wady: - pozycjonowanie to strategia długofalowa (w przypadku bardzo konkurencyjnych fraz na efekty trzeba czekać nawet kilka miesięcy), - mała elastyczność (zmiana słów kluczowych w SEO to trochę jak manewrowanie dużym statkiem na morzu, jest możliwa, ale cała operacja jest czasochłonna – nie można zmienić słów z dnia na dzień), - wysokie koszty (w przypadku bardzo konkurencyjnych – ogólnych fraz przebicie się do czołówki wiąże się z koniecznością zainwestowania dużych środków), - mała odporność działań SEO na zmiany algorytmu wyszukiwarki.

Google Moja Firma

Aktualnie wyszukiwarka Google jest monopolistą w Polsce w zakresie usług wyszukiwania w Internecie, dlatego warto skorzystać z wszystkich możliwości promocyjnych, jakie oferuje. Google Moja Firma to narzędzie przeznaczone do promocji zarówno firm, jak i różnego rodzaju organizacji w wyszukiwarce Google i usłudze Mapy. Zalety: - narzędzie jest całkowicie darmowe, - firmowy profil w Google Moja Firma wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania Mapach Google i Google+, - skuteczność, zwłaszcza w przypadku lokalnego biznesu. Wady: - profil, aby był dobrze eksponowany w wynikach, musi być stale aktualizowany (warto stale dodawać nowe zdjęcia), - firmom, które mają profil w Google Moja Firma, klienci mogą wystawiać recenzje, które prezentowane innym użytkownikom (naturalnie te pozytywne są nie tylko ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze oferty, ale także przyczyniają się do zwiększenia widoczności firmy w wyszukiwarce).

Podsumowanie

Kompleksowe podejście do promocji firmy w wyszukiwarce to klucz do sukcesu. Nawet jeśli każde z prezentowanych narzędzi ma swoje wady i zalety, to raczej warto skorzystać ze wszystkich, starać się wykorzystać potencjał każdego z nich, a nie rezygnować z jednego, na rzecz drugiego.

 

Autor

Mietek Brand

autor wpisu