Dobra widoczność firmy w Internecie to klucz do sukcesu

Aktualnie bierna obecność w Internecie to za mało, aby można było myśleć o sukcesie biznesowym. Sine qua non prosperity to dobra widoczność firmy w sieci. Co można zyskać, dzięki aktywności i dobrej ekspozycji firmy i co zrobić, aby klienci mogli łatwo i szybko odnaleźć naszą firmę – podpowiadamy w tekście.

Pokaż się w sieci!

Jeszcze do niedawna, do osiągnięcia biznesowego sukcesu wystarczała bierna obecność w sieci. Firmowa strona internetowa lub wizytówka w jednym z katalogów przedsiębiorców to była oznaka nowoczesności i świadomości znaczenie Internetu w biznesie. Firmowe witryny ogniskowały uwagę większości użytkowników sieci, eksploracja sieci polegała na przechodzeniu od jednej do kolejnej strony. Praktycznie jedynym urozmaiceniem były fora, gdzie grupowały się osoby zainteresowane pewnym tematem. Można nawet powiedzieć, że to klienci szukali firm. Dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Rozwój wszelkiego rodzaju platform i serwisów sprawił, że internauci się rozproszyli. Większe możliwości, większy szum informacyjny, to wyzwanie dla firm. Firmy, które chcą odnieść sukces, muszą nieco bardziej aktywnie podejść do obecności w sieci - muszą same szukać klientów lub dać się łatwo i szybko odnaleźć.

Dobra widoczność firmy w Internecie to:

- rozpoznawalność marki,

- stały dopływ klientów,

- wyższy współczynnik konwersji,

Aktualnie trudno satysfakcjonującą widoczność firmy w Internecie z punktu widzenia wzrostu przychodów osiągnąć tylko przy pomocy klasycznej witryny internetowej. Dziś trzeba w tym celu wykorzystać cały potencjał Internetu, to znaczy wszystkie najbardziej popularne platformy i serwisy.

Jak zwiększyć widoczność firmy w sieci?

Podstawowa zasada marketingu mówi: bądź tam, gdzie Twoi klienci. Każda firma, która myśli poważnie o podboju sieci, powinna być widoczna w tych miejscach, gdzie krążą potencjalni klienci. Znajomość grupy docelowej odgrywa tutaj kluczową rolę. Generalnie jednak skuteczna strategia mająca na celu zwiększenie widoczności firmy w sieci powinna obejmować:

  1. Wyszukiwarki – dla większości użytkowników to punkt startowy. Według wszelkich badań wyszukiwarki są największym źródłem ruchu na stronie (dla większości branż jest to średnio 50-60% całego ruchu, inne źródła to serwisy społecznościom, blogi, wejścia bezpośrednie itp.). Wyszukiwarki zapewniają stały dopływ nowych odwiedzających. Dobra widoczność w wyszukiwarce to

- wysoka pozycja w naturalnych wynikach wyszukiwania na zapytania związane z profilem działalności firmy (SEO - Search Engine Optimization),

- obecność w płatnych wynikach wyszukiwania (reklama w formie linków sponsorowanych AdWords - czytaj: Jak zwiększyć widoczność firmy w Internecie przy pomocy AdWords)

- obecność w serwisie Google Moja Firma (profile w tym serwisie wyświetlane są w wynikach wyszukiwania na zapytania lokalne oraz w usłudze Google Mapy).

  1. Social Media – aktualnie serwisy społecznościowe należą do najbardziej popularnych platform internetowych. Aktywność dużej grupy internautów ogranicza się tylko do przeglądania tej sfery, tam szukają wiadomości ze świata, informacji o markach, prowadzą dialog z firmami i swoimi znajomymi. Obecność firm w serwisach społecznościowych nie powinna się ograniczać tylko do stworzenia profili w kilku największych (cieszących się największym zainteresowaniem w grupie docelowej). Dobrą widoczność firmy w social media można osiągnąć poprzez:

- kompleksowe informowanie użytkowników o działalności firmy,

- tworzenie i udostępnianie wartościowych treści,

- szczery i otwarty dialog z użytkownikami,

- angażowanie użytkowników do wspólnych działań.

  1. Serwisy branżowe – tak jak kanały tematyczne w telewizji, tak też serwisy tematyczne cieszą się szczególnym uznaniem odbiorców. Ich publiczność tworzą ludzie zainteresowani konkretnym tematem, to bardzo wartościowa grupa pod względem konsumpcyjnym. Dobrą widoczność w tego rodzaju serwisach można osiągnąć poprzez:

- reklamę na ich łamach (tutaj największą skuteczność mają takie formaty jak artykuły sponsorowane czy reklama natywna),

- publikowanie wartościowych treści wytworzonych przez firmę (analizy, raporty, wyniki badań, infografiki itp.),

- udział w dyskusjach ekspertów (wypowiedzi pracowników w dyskusjach o nowościach, sytuacji w branży itp.)

 4. Serwisy video – aktualnie format video cieszy się największą popularnością wśród internautów. Firma, która chce obecnie trafić, nie tylko do najmłodszej grupy odbiorców, powinna zaangażować się w tworzenie i publikację wszelkiego rodzaju filmów. Najbardziej poszukiwane firmy to te przedstawiające kulisy własnej działalności, kulisy wydarzeń i imprez, których marka jest sponsorem lub mecenasem, filmy instruktażowe i poradnikowe. Trzeba także pamiętać o promocji wyprodukowanych materiałów.

Podsumowanie

Wysoka jakość produktów i usług, atrakcyjne ceny to za mało, aby odnieść dziś sukces w Internecie. W dobie ogromnej konkurencji trzeba powalczyć o klienta, przekonać go do swojej oferty, zaoferować mu nie tylko produkt, ale także możliwość tworzenie pewnej historii (storytelling). Ale co najważniejsze, najpierw trzeba zrobić wszystko, aby klient mógł łatwo i szybko odnaleźć nas w sieci. To może nam zagwarantować dobra widoczność w najbardziej popularnych obszarach Internetu.

 

Autor

Janusz Brand

autor wpisu