5 skutecznych sposobów na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce

Dobra ekspozycja firmy w wyszukiwarce to nie tylko lepsza rozpoznawalność marki w Internecie, ale także większy ruch na stronie i stały dopływ nowych klientów. Poniżej prezentujemy pięć skutecznych sposób na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce internetowej.

Wartościowe treści – to jeden z ważniejszych czynników (jeśli nie najważniejszy) decydujących o pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.  Trzeba pamiętać, że algorytm wyszukiwarki każdorazowo ocenia zawartość strony pod kątem zapytania (więcej o działaniach z zakresu marketingu Internetowego w wyszukiwarkach znajdziecie tutaj: http://brand.ceo/pl-pl/sem-marketing-internetowy/). Jeśli uzna, że użytkownik znajdzie na tej konkretnej witrynie najlepszą odpowiedź na swoje zapytanie, to zaprezentuje ją na pierwszym miejscu w rankingu. Jeśli zaś stwierdzi, że strona nie poszerzy horyzontów użytkownika, nie uwzględni jej w rankingu na dane zapytanie lub wyświetli na bardzo odległym miejscu. Aby treści odegrały swoją rolę, muszą być nie tylko unikalne, ale także wartościowe. Zaprezentowany content musi użytkownikowi wyszukiwarki zaoferować jakąś wartość dodaną, niezależnie czy będzie to wartość teoretyczna, praktyczna czy rozrywkowa.

Praktyczne rady:

  1. zawsze twórz treści z myślą o użytkowniku i jego potrzebach informacyjnych, a nie o algorytmie wyszukiwarki,
  2. nie ograniczaj się do jednego formatu treści, popularnością cieszą się nie tylko klasyczne artykuły, ale także fotoreportaże czy infografiki,
  3. pamiętaj, że liczy się nie tylko sama treść, ale także forma prezentacji,
  4. skoncentruj się na publikacji treści poruszających aktualne tematy i wydarzenia, tego rodzaju treści są najchętniej udostępniane w mediach społecznościowych.
  5. nie kopiuj treści z innych serwisów, to jeden z najpoważniejszych deliktów w Internecie. Nieoryginalne treści nie dość, że nie przyniosą stronie oczekiwanego szacunku i zainteresowania, to na dodatek narażą ją na poważną karę ze strony wyszukiwarki (ze skreśleniem strony z indeksu włącznie).

Responsywny szablon – jeśli chcemy, aby nasza strona była dobrze widoczna w wyszukiwarce, zarówno w indeksie mobilnym, jak i stacjonarnym musi być zaprojektowana tak, aby poprawnie się wyświetlała na różnego rodzaju urządzeniach (tablety, smartfony itp.). Od roku 2015 wyszukiwarka Google przy ustalaniu organicznego rankingu wyszukiwania bierze pod uwagę to, czy strona została stworzona z myślą o mobilnych internautach (responsiwe web design – standard projektowania stron, które automatycznie dostosowują się do rozdzielczości i wielkości urządzania, na którym są wyświetlane). Tego rodzaju strony traktowane są priorytetowo zarówno w mobilnym, jak stacjonarnym rankingu.

Praktyczne rady:

  • traktuj mobilnych internautów identycznie jak stacjonarnych (tzn. prezentuj im identyczne treści),
  • dostosuj treści pod względem formy do przyzwyczajeń mobilnych użytkowników.

Szybkość ładowania strony – to czynnik, który ma istotny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Google wychodzi tutaj naprzeciw oczekiwaniom użytkowników (głównie tych mobilnych, ale nie tylko), zdaje sobie sprawę, że internauta oczekuje wyczerpującej odpowiedzi na swoje zapytanie niemal natychmiast. Z badań wynika, że użytkownicy już po kilku sekundach oczekiwania rezygnują z przeglądania danej strony i wybierają kolejną z rankingu. Stronę pod kątem szybkości ładowania można sprawdzić w serwisie PageSpeed Insights. Po wpisaniu adresu zobaczymy elementy, które należy zmienić, aby poprawić czas wczytywania strony.

Praktyczne rady:

  • wybierz profesjonalny (czytaj: szybki) serwer, dostosuj jego parametry do ruchu na stronie,
  • unikaj elementów, które wpływają niekorzystnie na czas ładowania strony (JavaScript, CSS),
  • skompresuj zdjęcia na stronie,
  • wykorzystaj pamięć podręczną dla stron serwisu (włącz cache w panelu administracyjnym)
  • skorzystaj ze standardu tworzenia stron AMP (Accelerated Mobile Pages), dzięki któremu strona będzie wyświetlana szybko i poprawnie na urządzeniach mobilnych.

Szyfrowanie strony (SSL) – Google od dawna stara się dbać o bezpieczeństwo danych swoich użytkowników. Dla sklepów internetowych i serwisów, którym przekazujemy różne dane (nie tylko teleadresowe, ale także numery kont bankowych) protokół HTTPS to rzecz kluczowa. Dzięki jego wdrożeniu firmy mogą liczyć na zaufanie wyszukiwarki i użytkowników, a co za tym idzie na wyższą pozycję w organicznym rankingu wyszukiwania. Trzeba pamiętać, że od stycznia 2017 w przeglądarce Chrome (wersja 56) wyświetla się komunikat informujący o braku SSL.

Praktyczne rady:

  • zaimplementuj SSL przynajmniej na stronie logowania, rejestracji i składania zamówień,
  • skorzystaj z przekierowania klientów z wersji strony bez SSL.

Social Media – choć aktywność w serwisach społecznościowych nie ma bezpośredniego wpływu na pozycję w wynikach wyszukiwania (tak bynajmniej wskazuje Matt Cutts, inżynier odpowiedzialny w Google za jakość wyników), to nie znaczy, że można pominąć ten obszar w komunikacji marketingowej, a szczególnie w działaniach mających na celu poprawienie widoczności firmy w wyszukiwarce. Trzeba pamiętać, że po wpisaniu nazwy firmy w wyszukiwarce, najczęściej na czołowych pozycjach zobaczymy odnośniki do profili firmy w różnych serwisach społecznościowych. Na dodatek Google Moja Firma pokazuje opinie z takich portali jak Facebook.

Praktyczne rady:

  • utwórz profile firmy w najbardziej popularnych wśród swoich klientów serwisach społecznościowych,
  • pamiętaj, aby zawarte dane (głównie teleadresowe) były takie same we wszystkich serwisach,
  • na profilach publikuj informacje, dotyczę aktualnych wydarzeń, promocji czy wyprzedaży.

Podsumowanie

Dobra widoczność firmy w wyszukiwarce to dzisiaj klucz do sukcesu. Warto o tym pamiętać i prowadzić działania prowadzące do tego celu. Wiele z tego rodzaju działań (w tekście przedstawiono tylko kilka najskuteczniejszych sposobów) firma może przeprowadzić we własnym zakresie. Wystarczy odrobina wiedzy, czasu i zaangażowania pracowników działu marketingu.

 

Autor

Janusz Brand

autor wpisu