AdWords – sposób na dotarcie do wybranej grupy docelowej

Reklama AdWords oferuje ogromne możliwości w zakresie targetowania reklam. Dzięki temu firmy mogą szybko i skutecznie dotrzeć do wybranej grupy odbiorców. Poniżej przedstawiamy najważniejsze sposoby kierowania reklam z punktu widzenia skuteczności i efektywności działań marketingowych.

Kierowanie reklam według języka

W dobie globalizacji możliwość kierowania reklam w Internecie względem języka to rzecz nie do przecenienia. Dzięki temu firmy mogą dotrzeć do odbiorców posługujących się konkretnym językiem lub językami. To doskonała opcja dla firm z krajów, w których mieszkają ludzie posługujący się kilkoma językami. To także efektywna taktyka dla przedsiębiorców, którzy ze względu na specyfikę produktu chcą dotrzeć do odbiorców mówiących w danym języku bez względu na miejsce zamieszkania. W reklamie AdWords mamy możliwość kierowania reklam na język – linki sponsorowane będą wyświetlane klientom korzystającym z usług Google lub odwiedzającym witryny w sieci reklamowej w wybranym języku. Trzeba jednak pamiętać, że system AdWords nie tłumaczy reklam ani słów kluczowych.

Kierowanie reklam według lokalizacji

Możliwość kierowanie reklam na lokalizacje umożliwia firmom precyzyjne dotarcie do odbiorców zamieszkujących określone kraje, regiony w krajach, zakreślone obszary wokół pewnej lokalizacji oraz grupy lokalizacji. To opcja bardzo przydatna w lokalnym biznesie. Dzięki tej możliwości można zwiększyć efektywność (wyższy zwrot z inwestycji), reklama nie będzie wyświetlana osobom zamieszkałym odległe miejscowości, ani miasta nieinteresujące firmę z powodów biznesowych (np. mocna konkurencja).  Przy pomocy reklamy AdWords można szybko i skutecznie zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce internetowej wśród użytkowników zamieszkałych na wybranym obszarze. Korzystając z opcji targetowania względem lokalizacji, reklama będzie wyświetlania odbiorcom w odpowiednich miejscach (tam, gdzie są akurat klienci i tam, gdzie firma może świadczyć usługi – obszar świadczenia usług w wielu przypadkach zależy nie tylko od potencjału, ale opłacalności). A co najważniejsze, ustawienia kierowania na lokalizację można zmieniać w czasie trwania kampanii, można na bieżąco dostosowywać do własnych potrzeb.

Kierowanie reklamy na kraje to opcja dla firm działających na terenie całego kraju, kilku krajów lub nawet całego świata. Kierowanie na obszary to optymalna taktyka dla firm działających na lokalnym runku.  Z kolei kierowanie na obszar wokół pewnej lokalizacji to idealne rozwiązanie dla firm oferujących dostawy w określonym promieniu od siedziby (np. restauracji oferujących jedzenie na telefon).  Natomiast dzięki grupom lokalizacji, firma może dotrzeć do klientów odwiedzających określony typ stron lub do osób zamieszkujących pewien obszar (na podstawie informacji demograficznych).  

System AdWords umożliwia także dostosowywanie stawek według lokalizacji (dla grup demograficznych lub miejsc). To sposób na skuteczne dotarcie do wartościowych klientów pod względem dochodów. Czasem warto podwyższyć stawkę, aby pokonać konkurencję w walce o Klienta z bogatej dzielnicy.

Kierowanie reklam według zainteresowań odbiorców

Targetowanie reklam tylko według danych demograficznych to dzisiaj anachronizm. Obecnie doszło do rozproszenia stylów życia (ludzie w różnym wieku mają podobne zainteresowania i preferencje zakupowe, np. zwolenników biegania nie brakuje dzisiaj w żadnej grupie wiekowej, biegają kobiety i mężczyźni oraz mieszkańcy wsi, miasteczek i dużych aglomeracji miejsckich), dlatego reklamy należy kierować nie według wieku czy płci, ale zainteresowań. W systemie reklamy AdWords zleceniodawcy mają możliwość kierowania reklam na odbiorców do grup reklam w kampaniach w sieci reklamowej Google i kampaniach wideo TrueView. Dzięki temu mogą skutecznie dotrzeć do użytkowników zainteresowanych konkretnymi produktami lub usługami, podobnymi do oferty naszej firmy. System zainteresowania odbiorców reklam określa na podstawie historii przeglądania, używanych aplikacji, oglądanych kanałów i filmów w YouTube i sieci reklamowej Google. Użytkownik ma rozbudowaną listę kategorii zainteresowań, do których może przyporządkować swoją reklamę. Kierowanie reklam według zainteresowań ma korzystny wpływ efektywność prowadzonych działań. Na przykład producent rowerów może swoją reklamę skierować tylko do osób lubiących spędzać aktywnie wolny czas na dwóch kołach. Opcja niestandardowych odbiorców o podobnych zainteresowaniach pozwala na definiowanie odbiorców według:

- dowolnych zainteresowań wpisywanych, jako słowa kluczowe,

- adresów URL używanych, jako proxy dla grup zainteresowań (adresy URL w tym wypadku tworzą profil klienta).

Przy pomocy reklamy AdWords można także dotrzeć do osób, które szukają informacji i zastanawiają się nad zakupem („Odbiorcy na rynku”). Ta opcja pozwala poprawić współczynnik konwersji.

Podsumowanie

Reklama AdWords jedno z bardziej precyzyjnych narzędzi marketingowych w Internecie. Dzięki niej można szybko i skutecznie dotrzeć do wybranej grupy odbiorców. 

 

Autor

Janusz Brand

autor wpisu