3 sposoby na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce

Dobra widoczność firmy w wyszukiwarce internetowej, to klucz do biznesowego sukcesu. Jak skutecznie wyeksponować firmę w wyszukiwarce – poniżej prezentujemy trzy skuteczne sposoby.

Dlaczego warto być widocznym w wyszukiwarce?

Wyszukiwarka internetowa to dla zdecydowanej większości użytkowników (także tych mobilnych) punkt startowy w Internecie. To najczęściej wykorzystywane narzędzie do wyszukiwania nie tylko informacji, ale także produktów. Dobra widoczność firmy w wyszukiwarce to:

- duży ruch na stronie (według badań wyszukiwarki stanowią największe źródło ruchu na stronie – w zależności od branży średnio to 50-60% całkowitego ruchu, wejścia bezpośrednie to średnio 10-12%, linki sponsorowane ok. 6%, linki prowadzące do strony/rekomendacje to średnio 15%).

- stały dopływ nowych klientów (właściciele firm, szczególnie sklepów internetowych wskazują, że wyszukiwarka to dla nich największe źródło nowych klientów),

- rozpoznawalność marki (klienci zaczynają nabierać zaufania do firmy, która jest stale prezentowana na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwania w towarzystwie liderów z branży).

Marketing w wyszukiwarce

Każdemu użytkownikowi wyszukiwarki internetowej po wpisaniu jakiegoś zapytania, ukazuje się lista wyników wyszukiwania. Składa się ona z naturalnych (SERP-y) i płatnych wyników wyszukiwania (linki sponsorowane AdWords) oraz wizytówek w Google Moja Firma. Dobra widoczność w wyszukiwarce, która może zagwarantować firmie sukces, to wysoka pozycja zarówno w rankingu naturalnym, jak i płatnym. To także obecność w Google Moja firma, serwisie stworzonym do promowanie lokalnej przedsiębiorczości. Można to osiągnąć poprzez wdrożenie zintegrowanej strategii promocji firmy w wyszukiwarce. SEM (Search Engine Marketing) to kompleksowa taktyka obejmująca kampanie linków sponsorowanych (AdWords) oraz działania związane z jej pozycjonowaniem (SEO).

AdWords

AdWords to płatna reklama, prezentowana nie tylko w wyszukiwarce, ale także w całej sieci wyszukiwania Google, którą tworzą witryny i aplikacje powiązane z wyszukiwarką.  AdWords to reklama w formie komercyjnego linku. Tego rodzaju odnośniki eksponowane są na początku i końcu pierwszej strony wyników wyszukiwania. To jeden ze skuteczniejszych sposobów na szybkie wypromowanie firmy w wyszukiwarce. Dzięki reklamie AdWords, w przeciwieństwie do pozycjonowania (w przypadku SEO na efekty czasem trzeba czekać kilka miesięcy - zależy od konkurencyjności fraz), można zaistnieć na łamach wyszukiwarki praktycznie z dnia na dzień. Reklama AdWords oferuje szerokie możliwości w zakresie targetowania. Reklamę w ramach jednej kampanii można kierować na urządzenia stacjonarne i mobilne (smartfony). Miejsce wyświetlania określa zawsze firma w zależności od własnych potrzeb i celów kampanii marketingowych.

SEO – sposób na wysoką pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania

SEO (Search  Engine Optimization) to zestaw działań związanych z promocją strony w wyszukiwarce, których celem jest objęcie czołowych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania na zapytania związane z profilem działalności firmy. Z badań wynika, że ponad 90% użytkowników wybiera link z pierwszej strony wyników, dlatego z punktu widzenia możliwości osiągnięcia celów biznesowych, tak ważne jest, aby być regularnie w TOP10. Obecnie wyszukiwarka Google nieco ograniczyła liczbę wyświetlanych odnośników naturalnych, ich ilość zależna jest od liczby linków sponsorowanych (maksymalnie Google pokazuje 4 reklamy na początku i 4 na końcu pierwszej strony – ilość zależy od zainteresowania firm wyświetlaniem reklamy na konkretną frazę).  SEO to według powszechnej opinii najskuteczniejszy i najbardziej efektywny sposób na obecność w wyszukiwarce. Przy zaangażowaniu stosunkowo niewielkich środków, można osiągnąć bardzo dobre efekty na płaszczyźnie sprzedażowej i wizerunkowej. W praktyce SEO to optymalizacja strony on-site, działania związane z content marketingiem i budową bazy linków zewnętrznych.

Google Moja Firma

Dodanie firmy do serwisu Google Moja Firma to trzeci sposób na zwiększenie widoczności firmy w wyszukiwarce. W przeciwieństwie do dwóch pozostałych (AdWords i SEO), nie wymaga praktycznie żadnych środków i dużych nakładów pracy. Można to zrobić dosłownie w kilka minut. Google Moja Firma to całkowicie bezpłatne narzędzie przeznaczone do promocji zarówno firm, jak i różnego rodzaju organizacji w wyszukiwarce Google. Profil w Google Moja Firma będzie wyświetlany w wyszukiwarce Google, Mapach Google i Google+. Dzięki profilowi w tym serwisie, firma może dotrzeć skutecznie do użytkowników wyszukiwarki.

Podsumowanie

Kampanię linków sponsorowanych (AdWords) należy traktować komplementarnie wobec działań z zakresu SEO. Tylko w ten sposób można obecnie osiągnąć dobrą widoczność firmy w wyszukiwarce, a co za tym idzie i sukces biznesowy.

 

Autor

Janusz Brand

autor wpisu