AdWords – wszechstronne narzędzie marketingowe

AdWords to sposób nie tylko na ogólne zwiększenie widoczności i rozpoznawalności firmy w wyszukiwarce, ale także na poprawienie sprzedaży i zdobycie nowych klientów.

AdWords

Reklama AdWords w formie linków sponsorowanych wyświetlana jest na początku i końcu każdej strony wyników wyszukiwania. Wyszukiwarka Google pokazuje maksymalnie cztery linki na początku i cztery na końcu strony. Pomiędzy reklamami oczywiście wyświetlane są organiczne (naturalne) wyniki wyszukiwania. Jakiś czas temu Google zrezygnowało z wyświetlania reklam w bocznej orientacji (po prawej stronie wyników), zwiększając w ten sposób ekspozycję linków płatnych AdWords. Poza linkami wyszukiwarka na konkretne zapytania prezentuje także boks Google Zakupy oraz wyniki lokalne. Nie da się ukryć, że z roku na rok w wynikach wyszukiwania zaczynają dominować płatne linki. Te naturalne schodzą na dalszy plan i są coraz słabiej widoczne. Płatne linki od naturalnych praktycznie różnią się tylko oznaczeniem „Reklama”. Google wciąż balansuje pomiędzy wzrostem przychodów z reklam w wyszukiwarce a ich akceptacją przez użytkowników. Wydaje się, że w niedalekiej przyszłości użytkownik wyszukiwarki po wpisaniu jakiegoś zapytania zobaczy więcej reklam i linków płatnych niż naturalnych wyników, w których kolejność stron będzie nie tylko efektem pracy specjalistów SEO, ale także odzwierciedleniem rzeczywistej popularności strony wśród internautów. Ten trend nieubłaganie zmierza do sytuacji, w której dobrą widoczność firmy w wyszukiwarce będzie można osiągnąć dzięki reklamie AdWords. A co najważniejsze pierwszych rezultatów reklamy AdWords można się spodziewać niemal natychmiast (reklama jest widoczna 15 minut po rozpoczęciu kampanii), natomiast na efekty pozycjonowania w sprzyjających okolicznościach (mała konkurencja na wybrane frazy) trzeba czekać kilka miesięcy.

Cele marketingowe w AdWords

AdWords to bardzo wszechstronne narzędzie. Poza ogólną dobrą widocznością w wyszukiwarce firma może przy pomocy kampanii linków sponsorowanych realizować różne cele. Trzy podstawowe:

  • budowanie świadomości i rozpoznawalności marki,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • zachęcenie do działania (np. wypełnienie formularza kontaktowego czy zainstalowanie aplikacji).

AdWords oferuje całe spektrum narzędzi pomocnych w realizacji poszczególnych celów. Dzięki prawidłowemu doborowi środków można zwiększyć nie tylko skuteczność, ale także efektywność działań.

Budowa świadomości marki to działania zalecane zaczynającym działalność przedsiębiorcom, firmom tworzącym nowy produkt lub rozszerzającym działalność na nowy obszar. Budując rozpoznawalność marki, warto skorzystać z opcji pozwalających na dotarcie do szerokiej grupy odbiorców (np. kierowanie demograficznej i kierowanie na zainteresowania). W tym zakresie najefektywniejsze będzie określenie stawek w modelu CPM (stawka za każdy tysiąc wyświetleń reklamy).

Wzrost sprzedaży to działania mające na celu zarówno przyciągnięcie nowych klientów, jak i zwiększenie wskaźnika konwersji. Z tej opcji warto skorzystać, kiedy firmie zależy nie tylko na ogólnym rozreklamowaniu oferty, ale także na sprzedaży:- produktów poprzez edukację klientów w danym aspekcie (np. sprzedaż pasty do zębów poprzez informacje dotyczące ogólnych zasad higieny ustnej), - konkretnych produktów z oferty, - produktów wyróżniających się na tle oferty konkurencji. W tym zakresie pomocne będą opcje: - kierowanie na odbiorców na rynku, - reklamy budujące zaangażowanie.

Wezwanie do działania, przy pomocy reklamy AdWords firma może zachęcić potencjalnych klientów do wypełnienia formularza kontaktowego (zebrane dane mogą być wykorzystane w celach marketingowych) lub skłonić do zainstalowania aplikacji mobilnej. AdWords to także skuteczne narzędzie sprzedażowe, pozwala znacznie poprawić współczynnik konwersji (optymalizator konwersji). AdWords odgrywa także nieocenioną rolę w remarketingu.

Podsumowanie

AdWords to wszechstronne narzędzie marketingowe, przy pomocy którego można realizować różnego rodzaju cele. Tak jak we wszystkich działaniach, tak też i w tym wypadku, skuteczność będzie zależała od poprawnego dobrania instrumentów do zamierzonych celów.

 

Autor

Janusz Brand

autor wpisu