Jak zdobyć wartościowe linki – praktyczny poradnik

Wartościowe linki zewnętrzne to niezmiennie od lat jeden z ważniejszych czynników w SEO, decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jednak w link building bardziej liczy się jakość odnośników niż ilość. Jak zdobyć wartościowe linki – podpowiadamy w tekście.

Linki w erze „Pingwina 4.0.”

Pozycjonowanie to zespół działań, których celem jest sprawienie, aby konkretna witryna internetowa była wyświetlana na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania na pożądane frazy. O miejscu w rankingu decyduje algorytm wyszukiwarki, który przy ustalaniu pozycji uwzględnia wiele czynników (ponad 200). Zbiór tych czynników stale się zmienia, jedne wypadają, drugie dołączają, jeszcze inne niezmiennie od lat odgrywają ważną rolę. Do grupy tych ostatnich należą właśnie zewnętrzne linki. Jednak w zakresie link building Google aktualnie stawia bardziej na jakość (profil linków) niż na ilość. Wyszukiwarka coraz lepiej potrafi odróżnić wartościowe linki od spamerskich (choć dalej jest to narzędzie dalekie od ideału), które nie są efektem naturalnej popularności strony wśród społeczności internetowej, ale są wynikiem sztucznych działań specjalistów od pozycjonowania. Po ostatniej aktualizacji algorytmu (Pingwin 4.0.), wyszukiwarka Google w czasie rzeczywistym analizuje profil linków i na bieżąco koryguje pozycję strony w wynikach. Te mało istotne (nienaturalne) kwalifikuje, jako toksyczne i ignoruje (nie uwzględnia ich przy wyliczaniu pozycji strony w rankingu). To bardzo ważna zmiana, ponieważ do niedawna wyszukiwarka za linkowanie ze stron słabej jakości na masową skalę lub stosowanie w tym zakresie niezgodnych z wytycznymi metod (np. SWL – System Wymiany Linków) automatycznie nakładała karę i nakazywała ich natychmiastowe usunięcie. Powszechnie się wskazuje, że dzisiaj wyszukiwarka stała się bardziej pobłażliwa. Dzięki temu teraz właściciele serwisów w budowie bazy linków mogą się wykazać większą odwagą, nawet jeśli czasem pozyskają szereg linków (oczywiście nie mówimy tutaj o wspomnianych SWL – te są wyraźnie zabronione i surowo karane), które Google uzna za toksyczne, to mogą mieć nadzieję, że spotka to się z daleko idącą wyrozumiałością. Najwyżej Google je pominie, ale najprawdopodobniej obędzie się bez większych konsekwencji (co najwyżej zostanie nałożona kara algorytmiczna, znacznie łagodniejsza niż kara ręczna). Jednak zmiana podejścia Google do promocji stron przy pomocy nielegalnych taktyk związanych z pozyskiwaniem nienaturalnych linków, nie powinna wpłynąć na postawę administratorów stron. Warto się skoncentrować się na zdobywaniu wartościowych linków, a najlepiej tak udoskonalać stronę, aby inni chcieli ją polecać (zamieszczać do niej linki na własnych łamach).

Linki zewnętrzne prowadzące do pozycjonowanej strony Google traktuje, jako pewnego rodzaju rekomendacje. Jeśli dana strona jest polecana przez uznany w branży serwis tematyczny, to znaczy, że jest ona warta uwagi i wyświetlenia wysoko w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Największe znaczenie dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania mają linki:

  • z portali tematycznie związanych z profilem pozycjonowanej witryny,
  • z witryn związanych językowo z obszarem działania naszego biznesu (dopuszcza się średnio 20% hiperłączy ze stron obcojęzycznych)
  • z serwisów cieszących się dużą popularnością lub autorytetem wśród internautów,
  • z wysokiej jakości artykułów eksperckich – z jednego tekstu tylko jeden link do pozycjonowanej strony.

Link Building

Budowa bazy linków, obok optymalizacji on-site i wartościowych treści, to kluczowy element procesu pozycjonowania. Dzięki dużej ilość różnorodnych i wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony jesteśmy w stanie sprawić, że będzie ona wyświetlana na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania na pożądane frazy. Dla Google liczne rekomendacje są dowodem, że strona jest warta zaprezentowania społeczności internetowej.

W SEO równie istotna jak merytoryczna wartość linków jest także strona formalna. Przy budowie bazy linków warto pamiętać o kilku zasadach w tym zakresie:

  • zróżnicowany profil linków (warto pozyskiwać linki z różnych serwisów/adresów IP),
  • harmonogram pozyskiwania linków (należy opracować plan, to znaczy wyznaczyć interwały czasowe oraz wielkość pakietów linków, które w tych regularnych odstępach będą do pozycjonowanej strony dodawane) Link building to nie jest jednorazowa czynność, to proces. Trzeba pamiętać, że jednorazowe „podpięcie” dużej ilości linków, zapewne będzie uznane przez Google nie, jako wyraz ogromnej fali popularności strony, ale jako efekt sztucznych działań marketingowych. A to już niezgodna z wytycznym chęć manipulacji wynikami wyszukiwania.
  • monitoring bazy linków prowadzących do naszej strony (dzięki bieżącej kontroli można nie tylko wyłapać podejrzane linki, które nierzadko są efektem działań konkurencji, ale także wychwycić liki toksyczne i wygasłe),
  • optymalizacja linków pod kątem interesujących aktualnie firmę słów kluczowych (bardzo często proces pozyskiwania linków stanowi element kampanii marketingowej). W znaczniku Anchor Text (opis linku widoczny dla internauty) należy zawrzeć nie tylko adres strony, ale także pozycjonowaną frazę (np. Naprawa ogumienia - Kraków).

Jak zdobyć cenne linki?

Budowa bazy linków to bardzo ważna rzecz w SEO, dlatego nie można jej pozostawić przypadkowi. Nie warto czekać, aż internauci lub inne serwisy same zaczną linkować do naszej witryny. Warto temu przedsięwzięciu pomóc, jednocześnie pamiętając, że bezpośrednie kupowanie odnośników jest niezgodne z wytycznymi wyszukiwarek. W praktyce linki można pozyskać na kilka różnych sposobów:

  1. Wartościowe treści – to najlepszy sposób, aby strona została zauważona przez internautów i specjalistyczne serwisy. Jednak, aby internauci sami zaczęli polecać naszą stronę innym, musimy zaoferować im treści najwyższej jakości. Z kolei poprawna optymalizacja opublikowanych materiałów to gwarancja, że trafią one do jak najszerszej grupy odbiorców.
  2. Współpraca z branżowymi serwisami – wartościowe treści to aktualnie najbardziej cenna waluta w sieci. Tematyczne portale są zainteresowane ciekawymi materiałami, dzięki którym mogą  regularnie przyciągać uwagę czytelników (duża liczba unikalnych i wartościowych użytkowników to dla nich istotny argument w negocjacjach z reklamodawcami). Większość tego rodzaju serwisów, w zamian za wartościowe treści, jest skłonna na swoich łamach opublikować link do pozycjonowanej strony. W praktyce wygląda to tak, że firma przygotowuje artykuł, który następnie jest prezentowany w serwisie. W zamian za to serwis zgodnie z sugestią autora (miejsce, opis linka itp.) zamieszcza w tekście link prowadzący do pozycjonowanej witryny. Tego rodzaju treści firmy mogą przygotować we własnym zakresie lub zlecić ich stworzenie jednej z działających na rynku agencji content marketingowych. Zlecenie napisania kilku artykułów sponsorowanych to koszt rzędu kilkuset złotych.
  3. Współpraca z blogerami – internetowe dzienniki przeżywają dzisiaj swój renesans. Linki pochodzące ze specjalistycznych blogów są bardzo cenne w procesie pozycjonowania. W praktyce blogerzy, tak jak i serwisy tematyczne, są zainteresowani ciekawymi materiałami, dzięki którym mogą poszerzyć bazę swoich czytelników. W zamian za możliwość publikacji na swoich łamach atrakcyjnych treści są gotowi zamieścić link do naszej firmowej witryny. Ostatnio dużym zainteresowaniem cieszy się influence marketing. Znani blogerzy zostają angażowani (oczywiście odpłatnie) do promowania zarówno firmowych treści (bloger jest przekaźnikiem pomiędzy marką a klientami), jak i produktów marki. Im będą to robić subtelniej i zręczniej, tym lepszy efekt marketingowy. Przy linkowaniu z blogów trzeba jednak uważać, Google dostrzegło, że wiele blogów w ostatnim czasie powstało głównie na użytek SEO i tak naprawdę nie stanowią one żadnej wartości dla społeczności internetowej. Raczej zaśmiecają sieć, tak jak niedawno skutecznie to robiły serwisu typy presell pages.
  4. Własne zaplecze tematyczne – to najskuteczniejszy i najbardziej efektywny sposób na regularny dopływ wartościowych linków do firmowej witryny. Zaplecze to po prostu sieć tematycznych stron internetowych stworzonych przez markę i wykorzystywanych w komunikacji marketingowej. Dzięki nim można nie tylko poszerzyć zasięg działania, ale także dotrzeć do potencjalnych klientów zainteresowanych tematem. To także idealne miejsce do publikacji linków do pozycjonowanej witryny. To rozwiązanie nie dość, że tańsze od mówiąc nieco eufemistycznie – odpłatnego pozyskiwania linków od dużych ogólnoinformacyjnych serwisów, to na dodatek akceptowane przez wyszukiwarki. W praktyce wygląda to tak, że firma tworzy kilka stron internetowych (nazwy i adresy URL związane z profilem działania firmy) i publikuje na nich ciekawe treści, nie tylko związane bezpośrednio z marką, ale także z całą branżą. Najczęściej firmy wyraźnie nie sygnalizują, że te strony są zależna od niej. Większość stara się tworzyć wrażenie, że są to indywidualne strony niezwiązane z marką. W ten sposób mogą zyskać wiarygodność i zaufanie odbiorców.
  5. Serwisy instytucji państwowych lub społecznych związanych z marką (np. Państwowa Inspekcja Pracy, Izba Gospodarcza Sprzedawców Węgla Kamiennego, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej itp.) – staraj się z nimi nawiązać kontakty, a jeśli to możliwe bądź aktywny na ich łamach. Każdy link z tego rodzaju witryny podnosi wiarygodność pozycjonowanej strony.

Podsumowanie

Link Building, z uwagi na fakt, że wyszukiwarki coraz lepiej sobie radzą z odróżnianiem naturalnych linków od tych spamerskich, to przedsięwzięcie wymagające nie tylko wiedzy, ale także wyczucia. Dzisiaj liczy się profil linków, a nie ich ilość. Czasy, kiedy to wystarczyło „podpiąć” do strony kilka tysięcy linków z serwisów presell pages czy katalogów firm, aby objąć czołowe pozycje wynikach wyszukiwania, bezpowrotnie minęły. Dzisiaj każdy cenny link trzeba wypracować – najlepszym sposobem w tym zakresie jest content marketing.

 

Autor

Ambroży Brand

autor wpisu