Analiza profilu linków w SEO

Linki przychodzące niezmiennie od lat są istotnym elementem strategii SEO. Miały, mają i zapewne w najbliższej przyszłości będą miały duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jednak bardziej niż ilość, liczy się jakościowy profil linków. Jak dokonać oceny linków w pozycjonowaniu – podpowiadamy w tekście.

Backlini forever!

Dokładna lista czynników decydujących o pozycji strony w wynikach wyszukiwania przez Google utrzymywana jest w ścisłej tajemnicy. Ostatnio jednak potentat z Mountain View w tym zakresie zrobił wyjątek i zakomunikował internetowej braci, że największe znaczenie dla pozycji strony w rankingu mają trzy elementy: wartościowe treści, Rank Brain (Sztuczna Inteligencja Google) oraz linki przychodzące. Aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarce, należy się skupić na tych trzech obszarach. Backlinki odpowiadają nie tylko za ekspozycję strony w wyszukiwarce, ale także są generatorem ruchu na stronie. Każda firma, która traktuje Internet jako ważny kanał komunikacji marketingowej, powinna działania związane z pozyskiwaniem linków do strony na stałe wpisać do strategii SEO. Trzeba jednak pamiętać, że dzisiaj nie może to być operacja nastawiona na masowe zdobywanie linków ze stron o niepewnej reputacji. W tej chwili, co podkreśla Google, bardziej niż ilość, liczy się jakościowy profil linków. Największe znaczenie mają odnośniki pochodzące z wysokiej jakości artykułów eksperckich, tematycznie związanych z profilem działalności firmy. Choć aktualnie tzw. spamerskie linki są ignorowane przez Google przy ustalaniu pozycji, to nie znaczy, że ich obecność jest w pełni neutralna dla strony.

Linki – wyraz zaufania do strony

Prezentowanie we własnym serwisie linków do innej strony to wyraz pewnego zaufania do niej. To swoista rekomendacja, że dana strona jest warta uwagi. Dla Google to sygnał, że użytkownicy na polecanej stronie znajdą wartościowe treści. Od lat obserwujemy powolny spadek znaczenie ilości linków na rzecz ich jakości. Skutkiem tego procesu, wymuszonego przez wyszukiwarkę Google, jest fakt, że pozyskiwanie linków stało się procesem bardziej pracochłonnym, a co za tym idzie i droższym. Czasem pozyskanie jednego linka z portalu cieszącego się wielkim autorytetem w branży to operacja związana z zabiegami, trwającymi nierzadko kilka tygodni lub miesięcy. Najważniejsze, aby publikowane linki do pozycjonowanej strony miały naturalny charakter. Trzeba pamiętać, że kupowanie linków jest niezgodne z wytycznymi. Aktualnie linki przychodzące najczęściej są efektem współpracy pomiędzy firmami a serwisami branżowym. W zamian za treści przygotowane przez markę serwis zgadza się na opublikowanie odnośnika do strony autora publikacji (w tym wypadku firmy). Dla widoczności strony w wyszukiwarce znaczenie mają także linki pochodzące z innych stron, cenionych przez klientów firmy. Wiarygodne dla Google będą linki opublikowane na stronach kluczowych klientów, partnerów handlowych, kooperantów, dostawców surowców i usług, organizacji i związków branżowych. Najlepiej dla pozycji strony w wynikach wyszukiwania, gdy linki są efektem dużej aktywności firmy na niwie zawodowej i społecznej. Na przykład cennym będzie odnośnik opublikowany na stronie jakiejś renomowanej uczelni, która była organizatorem sympozjum, na którym wystąpił przedstawiciel firmy. Innym przykładem wartościowego linku może być jego prezentacja na stronie znanej organizacji charytatywnej, którą wspiera nasza firma.

Link Building – proces permanentny

Budowa bazy linków przychodzących jest procesem ciągłym, który powinien być stale dostosowywany zarówno do wytycznych Google, jak i do bieżących potrzeb promocyjnych firmy. Dzisiaj link building to strategia długofalowa, czas i zaufanie odgrywają tutaj kluczową rolę. Trudno zdobyć zaufanie jakiegoś poważnego serwisu w kilka dni. Nawet w życiu prywatnym rzadko kiedy po jednym spotkaniu chcemy bezgranicznie zaufać nowo poznanej osobie. Link Building to proces, który obejmuje trzy operacje:

  1. Analiza linków – analizowanie na bieżąco odnośników do strony oraz ich ocena pod kątem SEO.
  2. Planowanie – określenie długofalowego planu dodawania linków.
  3. Działania bieżąca – korygowanie aktualnych i dodawanie nowych linków.

Analiza profilu linków

Ocena wartości linków pod kątem SEO to rzecz kluczowa. Najlepiej w tym celu skorzystać z jednego z dostępnych w sieci narzędzi (np. Link Research Tools).

Link Research Tools to dosyć zaawansowane narzędzie, pozwalające ocenić wszystkie linki dochodzące do danej strony. Dzięki niemu można:

  • zbudować bazę wysokiej jakości linków,
  • usunąć tzw. spamerskie linki,
  • odzyskać pozycję w rankingu po nałożonej karze przez Google,
  • monitorować na bieżąco profil linków,
  • analizować linki zwrotne konkurencji,
  • ustrzec się przed niebezpieczeństwem związanym z negatywnym SEO (działania konkurencji mające pogorszyć nasz profil linków pod kątem jakości).

Istotnym atutem tego narzędzia jest umiejętność identyfikowania i usuwania tzw. linków spamerskich. Opcja Link Detox (DTOX) pozwala zabezpieczyć witrynę przed karami ręcznymi nakładanymi na witryny w ramach działania algorytmu Google Penguin. Dzięki tej opcji można się także lepiej przygotować na kolejne aktualizacje algorytmu.

Aplikacja ocenia linki pod różnym kątem:

  • czy domena (gdzie jest opublikowany link) jest powiązana tematycznie z pozycjonowaną stroną?,
  • czy link ma atrybut Dofollow czy Nofollow? (oczywiście dla SEO większe znaczenie mają te pierwsze, ponieważ przekazują moc strony i zaufanie użytkowników),
  • jak często użytkownicy klikają w dane hiperłącze?
  • czy odnośnik nie jest typowym spamem?
  • jaka jest liczba i jakość innych linków dochodzących do strony?

Podsumowanie

Budowa bazy linków to aktualnie jeden z trzech najważniejszych elementów nowoczesnej strategii SEO. Trzeba jednak pamiętać, że dzisiaj bardziej niż ilość, liczy się jakościowy profil linków. Warto mieć także na uwadze fakt, że największe znaczenie dla pozycji strony w rankingu mają naturalne linki. Te, które nie są wynikiem działań czysto komercyjnych, ale są efektem współpracy opartej na wartościowych treściach (content marketing).

 

Autor

Janusz Brand

autor wpisu