Content Management w procesie SEO – 5 praktycznych wskazówek

Wartościowe treści to obecnie klucz do sukcesu w SEO. Jak zarządzać contentem, aby strona regularnie plasowała się na czołowych pozycjach w wynikach wyszukiwania na pożądane frazy – podpowiadamy w tekście.

Content Management

Zarządzanie treścią na stronie to zespół działań związanych z tworzeniem, publikowaniem, gromadzeniem, recyklingiem i likwidacją różnego rodzaju materiałów wykorzystywanych w budowie i promocji witryny w Internecie. Specjalne systemy pomagają kontrolować i przetwarzać treści w całym cyklu ich życia, to znaczy od ich powstania do ich trwałego usunięcia. Zarządzanie treścią to proces, który dotyczy nie tylko artykułów, ale także zdjęć, grafik i filmów video.

Content Management to:

  1. Kreacja treści – nadzór nad tworzonymi materiałami, tak, aby odpowiadały oczekiwaniom i potrzebom odbiorców.
  2. Redagowanie treści – dostosowywanie treści do bieżących potrzeb w zakresie promocji strony w Internecie i wyszukiwarce (SEO).
  3. Publikacja treści – wybór miejsc publikacji i kontrola opublikowanych materiałów pod kątem wyznaczonych celów.
  4. Aktualizacja i recykling treści – nieustanne dostosowywanie treści do aktualnych zadań i wydarzeń oraz przerabianie treści w celu ponownego wykorzystania.
  5. Likwidacja treści – bezpiecznie usunięcie treści z zasobów firmy.

Zarządzanie treścią w praktyce

  1. Zrozumienie potrzeb użytkowników – to kluczowy element w zarządzaniu contentem. Zadaniem osób odpowiedzialnych za ten proces jest wyznaczenie tematów, które będą w stanie zainteresować naszych odbiorców. Specjalista przy wyborze treści powinien sobie zadać dwa najważniejsze pytania: „Jakich treści oczekuje czytelnik” i „Czy firma jest w stanie sprostać wszystkim potrzebom odbiorców w zakresie treści”. Poznanie publiczności to tak naprawdę sine qua non w zarządzaniu treścią. Określenie wspólnych zainteresowań (odbiorców i firmy) to wstęp do dialogu prowadzonego przy pomocy wartościowych treści. Pomocnym rozwiązaniem w tym zakresie jest stworzenie profilu przykładowego reprezentanta grupy docelowej, tzw. persony. Warto także przyjrzeć się dokładnie zachowaniu naszych odbiorców w sieci, jakie strony odwiedzają najczęściej, co chętnie czytają i udostępniają w mediach społecznościowych.
  2. Dowiedz się, gdzie i jak Twoi odbiorcy szukają treści w Internecie. Jeśli już wiemy, jakich treści oczekują nasi odbiorcy, to można przystąpić do ich tworzenia i redagowania. Trzeba pamiętać, że już w fazie „produkcji” warto pomyśleć o elementach, dzięki którym nasze treści trafią do wybranej grupy docelowej (SEO). Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest poznanie zwyczajów odbiorców dotyczących wyszukiwania treści w Internecie. Jakich treści poszukują, jakie mają intencje, jakich słów używają i jak formułują zapytania do wyszukiwarki. Zadaniem osób odpowiedzialnych za ten etap zarządzania treścią jest sprawienie, aby stworzone treści były dobrze widoczne w wyszukiwarce na frazy używane przez grupę docelową. W tym zakresie nie można ignorować zapytań złożonych (long tail), które w ostatnim czasie cieszą się coraz większą popularnością wśród użytkowników wyszukiwarek. Skutecznym rozwiązaniem w tym zakresie jest także reklama AdWords, dzięki której można w szybkim czasie zwiększy widoczność treści w wyszukiwarce.
  3. Audyt opublikowanych treści – tak naprawdę w tym momencie zaczyna się zarządzania treścią par excellence. Należy na bieżąco monitorować efekty opublikowanych treści, szczególnie kontrolować, które słowa kluczowe generują najwięcej odsłon stworzonych treści, na które frazy strona zajmuje najwyższe pozycje w rankingu wyszukiwania. W tym celu warto skorzystać ze statystyk Google Search Console.
  4. Likwidacja nieoryginalnych treści (duplicate content) – powtarzające się i podobne treści na stronie są główną przyczyną złego przyporządkowania słów kluczowych do konkretnych podstron. Jeśli Google widzi na kilku stronach identyczne lub bliźniaczo tożsame treści, to nie wie, którą stronę wyświetlić na daną frazę w wynikach wyszukiwania (po prostu nie wie, która w tym zakresie jest najlepsza i będzie najlepszą odpowiedzią na zapytane użytkownika). W efekcie wyszukiwarka najczęściej zrezygnuje z pokazania naszych treści i zaprezentuje stronę konkurencji.  W tym zakresie można skorzystać z jednego z dostępnych w sieci narzędzi, np. Sistrix. Niezbędne jest także na bieżąco usuwanie stron nieaktualnych lub niepotrzebnych.
  5. Usuwanie błędów technicznych na stronie – w zarządzaniu treścią, aspekt techniczny strony jest równie ważny, jak merytoryczny. W tym zakresie ważna jest poprawność zewnętrznych i wewnętrznych odnośników. Należy także unikać błędu 404 i popracować nad czasem ładowania strony – to dzisiaj w SEO bardzo istotny element.

Zarządzanie treścią – prowadź użytkownika do celu

Tworzenie i publikacja wartościowych treści to sposób nie tylko na promocję firmowej witryny w sieci, ale także na przyciągnięcie uwagi dużej liczby użytkowników. Jednak samo zwrócenie uwagi na opublikowane treści przez odbiorców to za mało, aby odnieść sukces biznesowy. Trzeba jeszcze nakłonić potencjalnego klienta do działania, czyli realizacji wyznaczonego przez firmę celu. W tym zakresie zarządzanie treścią stanowi niezastąpione narzędzie. Oczywiście cel dla każdego podmiotu będzie inny. Dla sklepu internetowego będzie to zakup konkretnych towarów, dla banku będzie to wypełnienie formularza kontaktowego, dla firmy usługowej zaś będzie to wysłanie zapytania ofertowego. Jeszcze inny cel będą miały portale ogólnoinformacyjne – najczęściej będzie to subskrypcja Newslettera, z kolei organizacjom charytatywnym najbardziej będzie zależało na dokonaniu dobrowolnej wpłaty na rzecz statutowych zadań.

Podsumowanie

Stworzenie i opublikowanie wartościowych treści na stronie to dopiero pierwszy krok na drodze do sukcesu w marketingu treści. Kolejny powinien być związany z promocją i zarządzaniem contentem. Wysoka jakość treści to nie jest jedyny warunek odniesienie biznesowego sukcesu. Przygotowane treści muszą dotrzeć do odbiorców i skłonić ich do konkretnego działania.

 

Autor

Ambroży Brand

autor wpisu