2017: Trendy w Mobile Marketingu

Przyszłość stoi pod znakiem mobilnego Internetu. Firmy, które będą chciały utrzymać obecny poziom przychodów lub wznieść się na wyższy pułap, będą musiały zainwestować w komunikację marketingową w tej sferze. Poniżej prezentujemy najnowsze trendy w mobilnym marketingu.

Mobilna rewolucja

Liczba mobilnych internautów szybko rośnie. W roku 2016 po raz pierwszy więcej odsłon stron internetowych wygenerowały globalnie urządzenia przenośnie (51,3 procent) niż komputery stacjonarne i laptopy (48,7 procent) http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiecej-odslon-stron-internetowych-na-urzadzeniach-mobilnych-niz-komputerach-w-polsce-ponad-60-proc-to-mobile. Praktycznie na całym świecie już większość internautów korzysta z urządzeń mobilnych. Z roku na rok zwiększa się także liczba konsumentów korzystających podczas zakupów ze smartfonów. Dla firm, które będą chciały zwiększyć lub przynajmniej utrzymać przychody na niezmienionym poziomie w roku 2017, to poważne wyzwanie. Będą musiały mobile uczynić pełnoprawnym kanałem sprzedaży i komunikacji marketingowej.  Wiąże się to z dostosowaniem stron internetowych do wymagań mobilnych internautów oraz wdrożeniem skutecznych działań marketingowych, właściwych dla tego świata. Rozwoju mobilnego Internetu nie da się zatrzymać, nawet nikt nie próbuje. Wielu użytkowników jest już praktycznie uzależnionych od przeglądania Internetu w metrze czy podczas stania w kolejce po poranną kawę.  Właściwie gdzie nie spojrzeć, tam widać tłumy ludzi wpatrzonych w ekrany swoich smartfonów. Wiek i płeć tutaj nie mają znaczenia, to zjawisko powszechne. Jednak dotrzeć z komunikatem reklamowym do mobilnych użytkowników to zadanie nie łatwe, ponieważ coraz więcej firm walczy o uwagę mobilnych internautów. Warto w tym zakresie trzymać się skutecznych sposobów i aktualnych trendów.

Trendy w mobilnym marketingu

  1. Programatic marketing – według ekspertów, w 2018 roku wydatki na te tego rodzaju działania zdominują budżety reklamowe wielu firm. Szacuje się, że będą stanowiły 80% całkowitych wydatków na marketing. Programatic marketing to sposób na zwiększenie skuteczności i efektywności działań. To możliwość dotarcia ze spersonalizowaną reklamą, dostosowaną do zainteresowań i zachowań odbiorców we właściwym czasie i właściwym miejscu (np. można ograniczyć zakres prezentowania reklamy do urządzeń mobilnych). Programatic marketing bazuje na aukcyjnym modelu zakupu reklamy (RTB). To technologia, która nie tylko pozwala na zakup powierzchni reklamowej w czasie rzeczywistym, ale także na dynamiczną optymalizację kreacji reklamowych. Programatic marketing zapewnia o wiele większą efektywność niż klasyczna strategia. Firma płaci za odsłonę reklamy wybranego użytkownika. Zindywidualizowany komunikat jest wyświetlany wybranej grupie odbiorców. Do jej prawidłowego doboru konieczna jest duża ilość danych (Big Data).  Programatic marketing to szansa na zwiększenie współczynnika ROI (zwrot z inwestycji) bez konieczności zwiększania wydatków. Trzeba jednakże pamiętać, że skuteczność działań w tym zakresie będzie zależała od stopnia dostosowania komunikatów do wymagań mobilnych internautów. Reklama nie może przeszkadzać w przeglądaniu strony, te do niedawne tworzone we Flashu zostają powoli zastąpione przez reklamy tworzone w oparciu o HTML 5.
  2. Aplikacje mobilne – dedykowana aplikacja to dzisiaj rzecz niemal obowiązkowa w komunikacji marketingowej prowadzonej w świecie mobilnym. To nie tylko sposób na wyróżnienie się z tłumu, ale także możliwość przyciągnięcia większej liczby klientów i ich związania z marką na dłuższy czas (internauci, jak my wszyscy są wygodni – jeśli dana aplikacja okaże się funkcjonalna, to będą z niej korzystać). Dla większości konsumentów aplikacja stanowi element ekosystemu marki w sieci. Aplikacje oferują ogromne możliwości w zakresie marketingu i sprzedaży. Eksperci wskazują, że użytkownicy korzystający z aplikacji, wydają znacznie więcej niż internauci wykorzystujący tradycyjne kanały sprzedaży. Wynika to nie tylko z faktu, że aplikacje znaczniej ułatwiają proces zakupowy. Na przykład pizzę można zamówić przy pomocy kilku kliknięć. Aplikacja to także możliwość pozyskania cennych informacji, które w przyszłości można wykorzystać w marketingu. Aplikacje bezpowrotnie zmieniły sposób korzystania z wielu usług w Internecie, zdecydowana większość użytkowników nawet sobie nie wyobraża powrotu do przeszłości w tym zakresie.
  3. Marka partnerem klienta – wraz z rozwojem technologii mobilnej, marki stały się naszymi towarzyszami życia. Są z nami w chwilach uroczystych (np. Walentynki), pomagają w codziennym życiu (np. zakupy czy realizacja płatności) lub motywują do aktywności. Marki nie tylko pomagają, ale także edukują. To producenci napojów energetycznych i izotonicznych tworzą aplikacje podpowiadające, ile płynów należy spożyć po każdym etapie treningu. To technologia podpowiada nam, jakie mamy potrzeby. Marki, dzięki smartfonom mogły się do nas zbliżyć. Jednak skuteczność mobilnej komunikacji marketingowej zależy od wyczucia, marki muszą wczuć się w emocje klientów, każdorazowo dostosowywać swoje działania do okoliczności.

Podsumowanie

Podstawowa zasada marketingu mówi, bądź tam, gdzie są klienci. Dzisiaj większość z nich zasiedla świat mobilnego Internetu. Firma, która tego nie zauważy i przegapi mobilną rewolucję, może zapomnieć o sukcesie biznesowym. Dla wielu może to być ostatni etap, przed bankructwem. Ileż to już wielkich globalnych marek nie istnieje, bo kurczowo trzymało się tradycyjnych rozwiązań, podczas gdy inni podążali z trendem. 

 

Autor

Ambroży Brand

autor wpisu