Jak reklamować firmę na ekranie smartfona?

Rosnąca z roku na rok liczba użytkowników smartfonów to wyzwanie dla firm w kontekście komunikacji marketingowej. Jak promować firmę na ekranie smartfona, jaki format reklamowy wybrać, aby dotrzeć do grupy docelowej – na te i inne pytania staramy się odpowiedzieć w tekście.

Smartfon – okno na świat

Tłumy idące przez ulice miast z pochyloną głową i wpatrzone w ekrany swoich smartfonów to nie scena z filmu science – fiction, ale współczesna rzeczywistość. Właściwie trudno dzisiaj spotkać młodego człowiek, ale nie tylko, który by raz na kilka minut nie spojrzał na swój telefon. To efekt rozwoju mobilnego Internetu, od którego najmłodsze pokolenie, można śmiało powiedzieć, jest uzależnione. Dla nich smartfon to okno na świat i społeczeństwo, to narzędzie nie tylko pozyskiwania informacji czy komunikowania się z innymi. Rok 2016 dla mobilnej rewolucji był przełomowy. Po raz pierwszy więcej odsłon stron internetowych wygenerowały globalnie urządzenia przenośnie (51,3 procent) niż komputery stacjonarne i laptopy (48,7 procent) http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wiecej-odslon-stron-internetowych-na-urzadzeniach-mobilnych-niz-komputerach-w-polsce-ponad-60-proc-to-mobile. 

Rozwój technologii mobilnej to zarówno szansa, jak i wyzwanie dla firm, jeśli chodzi o komunikację marketingową. Szansa, ponieważ firmy będą mogły do swoich zwolenników z komunikatem dotrzeć szybko i skutecznie, klient będzie na wyciągnięcie ręki (a właściwie smartfona). Wyzwanie, ponieważ każda marka będzie musiała poprawnie odczytać potrzeby i oczekiwania swoich mobilnych klientów. Znalezienie wspólnego języka w tej przestrzeni oraz umiejętność dobrania formatów reklamowych do charakteru grupy docelowej, to elementy, które będą decydowały w najbliższej przyszłości o sukcesie w tym zakresie.

Mobilny Internet – nowe możliwości w komunikacji marketingowej

Technologia mobilna oferuje przedsiębiorcom nowe możliwości w zakresie marketingu. Na przykład dzięki wykorzystaniu informacji o lokalizacji użytkownika (najczęściej użytkownicy zezwalają na dostęp do ich dokładnego położenia przy okazji korzystania z aplikacji, np. pogodowych czy nawigacyjnych), można mu przesyłać komunikaty reklamowe firm, które działają w tej okolicy. To skuteczna forma do „złapania” klienta w biegu, idealna do prowadzenia czasowych czy lokalnych akcji promocyjnych.

Z badań wynika, że z roku na rok przybywa także mobilnych konsumentów. Wiele sklepów wskazuje, że ponad połowa ich klientów to użytkownicy smartofnów. Aplikacje zakupowe cieszą się coraz większą popularnością. Nie powinno to dziwić, ponieważ znacznie uprościły cały proces zakupowy. Dzisiaj zakup jakiegoś produkt w sieci sprowadza się do kilku kliknięć. Z analiz wynika, że klienci korzystający na zakupach ze smartfonów znacznie częściej sięgają do portfela. Mimo obecności reklam w aplikacjach coraz więcej osób korzysta z różnego rodzaju usług przy pomocy aplikacji. Klienci wielu banków czy firm rzadko zaglądają na strony internetowe, ich kontakt z marką ogranicza się do tej formy korzystania z konta.

A co istotne z punktu widzenia komunikacji marketingowej, to fakt, że użytkownicy smartfonów nie ograniczają się do pewnego spektrum działań. Użytkownicy mobilni korzystają z wszelkich możliwości, jakie oferują inteligentne telefony, a te są zdecydowanie większe niż zwykłych komputerów, nawet tych przenośnych. Równie często czytają maile, jak ich stacjonarni poprzednicy, przeglądają portale branżowe czy korzystają z serwisów społecznościowych. Trzeb jednak pamiętać, że sama technologia nie zwiększy przychodów firmy z dnia na dzień. Użytkownicy mobilni oczekują (mają świadomość, jakie możliwości gwarantuje technologia mobilna), że oferta im przedstawiona będzie skrojona na ich miarę. Użytkownicy oczekują informacji, które rozwieją ich wątpliwości lub rozwiążą ich problemy tu i teraz. Oferta hamburgera w promocyjnej cenie trafi na podatny grunt, wtedy, kiedy, odbiorca komunikatu będzie znajdował się w pobliżu restauracji reklamodawcy i na dodatek będzie głodny. Personalizacja komunikatów to podstawa w dobie mobilnej rewolucji. Firma, która chce skutecznie komunikować się ze swoimi klientami w erze mobilnego Internetu, musi pamiętać o kilku rzeczach:

  1. Smartfon to dla większości użytkowników bardzo osobiste urządzenie – przy jego pomocy szukają nie tylko informacji o świecie, ale także komunikują się bliskimi, załatwiają różne sprawy, korzystają z wielu usług online. Przechowują w nim zdjęcia, nie tylko z rodzinnych imprez. O wielu rzeczach, tych dobrych i złych bardzo często dowiadują się właśnie podczas rozmowy telefonicznej lub z krótkiej wiadomości tekstowej (sms). Firmy wkraczając w tę przestrzeń, powinny o tym pamiętać.  Także o tym, że smartfon jest niejako partnerem, towarzyszy nam w każdej chwili życia. Większość użytkowników nie wyłącza go nawet podczas snu.
  2. Firmy powinny pod kątem oczekiwań swoich klientów opracować całą mobilną strategię komunikacji marketingowej, począwszy od optymalizacji informacji publikowanych w sieci, a skończywszy na przemyśleniu formatów reklamowych, przy pomocy jakich firma chce do nich dotrzeć. Tutaj liczy się kontekst, w którym znajduje się klient i jego aktualne potrzeby.
  3. Firmy do mobilnej rewolucji muszą się kompleksowo przygotować od strony technicznej. Standardem powinna być responsywna strona internetowa (automatycznie dostosowująca się do rozdzielczości i szerokości urządzenia, na którym jest wyświetlana) zoptymalizowana pod kątem mobilnych internautów. Dzisiaj, gdzie tylko niewielki odsetek przedsiębiorców jest gotowych do tej transformacji, posiadanie witryny w pełni mobilnej zapewni nam przewagę nad konkurencją.
  4. Firmy, aby dotrzeć z komunikatem we właściwym miejscu i czasie, będą musiały zainwestować w technologię pomagającą zbieranie, przechowywanie, przetwarzanie i analizowanie dużych ilości danych. Precyzyjna wiedza o klientach to klucz do sukcesu w świecie mobilnym.

SEO Mobile

Google nie dawno ogłosiło, że w roku 2017 zamierza wprowadzić mobilny indeks stron. Będzie on zawierał tylko strony dostosowane do urządzeń mobilnych (strony responsywne i dedykowane wersje mobilne), dlatego firma, która będzie chciała być widoczna w mobilnej wyszukiwarce, będzie musiała zainwestować nie tylko w stworzone strony mobilnej, ale także w jej pozycjonowanie. W tym zakresie warto pamiętać o kilku elementach:

- dodaj stronę do mobilnego indeksu wyszukiwarki wtedy, kiedy strona będzie już poprawnie zoptymalizowana pod kątem mobilnych użytkowników (lub wtedy, kiedy strona dedykowana będzie działania pod właściwą subdomeną),

- do mobilnej strony internetowej przypisz telefony komórkowe (to umożliwi klientom bezpośredni kontakt z firmą),

- zmniejsz maksymalnie czas ładowania strony,

- zadbaj o funkcjonalność stron pod kątem mobilnych użytkowników (widoczne przyciski, odpowiedni rozmiar zdjęć itp.),

- upewnij się, że wszystkie treści są zindeksowane i prawidłowo wyświetlane,

- dostosuj długość tekstów do potrzeb użytkowników,

- wyeliminuje reklamy utrudniające przeglądanie strony,

- wyeksponuj najważniejsze elementy strony (dane teleadresowe itp.),

- dobierz słowa kluczowe do potrzeb użytkowników mobilnych.

Podsumowanie

Użytkownicy mobilni zaczynają się powoli przyzwyczajać do reklam. Jednak z racji pewnych specyficznych uwarunkowań (wielkość ekranu w smartfonach) reklama, aby była skuteczna, nie może przeszkadzać w przeglądaniu stron. Przedsiębiorcy, którym zależy na skutecznej komunikacji marketingowej w świecie mobilnym, powinni o tym pamiętać. Lepiej zainwestować w małoinwazyjne formaty reklamowe, niż zniechęcić do siebie użytkowników przy pomocy banerów typu pop-up.

 

Autor

Mietek Brand

autor wpisu