AdWords – jaki format reklamy wybrać?

Reklamy tekstowe wyświetlane w wyszukiwarce to tylko jeden z dostępnych formatów AdWords. Szerokie spektrum formatów, jakie do dyspozycji mają obecnie firmy, sprawia, że komunikat można idealnie dostosować do wybranej grupy docelowej i celu marketingowego prowadzonej kampanii.

AdWords

AdWords to płatna reklama, prezentowana nie tylko w wyszukiwarce, ale także w całej sieci Google, którą tworzą witryny i aplikacje powiązane z wyszukiwarką.  Reklama w wyszukiwarce jest wyświetlana na konkretne zapytania, istotne z biznesowego punktu widzenia zleceniodawcy. Firma może wybrać konkretny model dopasowania wpisywanych zapytań przez użytkowników, do interesujących ją fraz:

  • dopasowanie przybliżone sprawia, że reklama wyświetla się przy wszystkich słowach powiązanych z wybraną frazą,
  • dopasowanie do wyrażenia to wyświetlanie reklamy na zapytania zawierające pożądaną frazę,
  • dopasowanie ścisłe, pokazywanie reklamy tylko w przypadku wpisania tej frazy.

Reklama AdWords to skuteczny i efektywny sposób na zwiększenie widoczności firmy, nie tylko w wyszukiwarce. Reklama w tym systemie będzie wyświetlana także w Google Play, usłudze Zakupy Google, Google Maps oraz na stronach partnerów Google w sieci wyszukiwania. A co istotne w reklamie AdWords nie ma żadnej minimalnej bariery wejścia. Firmy mogą wybrać system ustalania stawek w zależności od możliwości finansowych i założonych celów marketingowych:

  • CPC (określenie stawki za każde kliknięcie). To strategia nastawiona na przyciągnięcie jak największej liczby użytkowników na stronę firmową.
  • CPM (określenie stawki za każdy tysiąc wyświetleń reklamy). Ta strategia nastawiona jest na zwiększenie rozpoznawalności naszej marki wśród internautów, dostępna jest tylko w kampaniach kierowanych na sieć reklamową.
  • CPA (określenie stawki kosztu pozyskania – konwersji). To strategia nastawiona na zwiększenie pożądanych przez firmę działań klienta po kliknięciu reklamy – najczęściej to dokonanie zakupu konkretnego produktu lub wypełnienie formularza kontaktowego.

Formaty reklamowe w AdWords

AdWords na przestrzeni ostatnich lat mocno ewoluowała, zarówno pod względem dostępnych formatów, jak i możliwości targetowania reklam. Obecnie AdWords oferuje szerokie spektrum formatów, z których firmy mogą korzystać w prowadzonych kampaniach (w ramach jednej kampanii można wyświetlać różne formaty). Dostępność konkretnych formatów jest zależna od rodzaju kampanii (Tylko sieć wyszukiwania, Tylko sieć reklamowa, Sieć wyszukiwania z rozszerzeniem na sieć reklamową).

 

  1. Reklama tekstowa - to najczęściej spotykany format, prezentowany użytkownikom wyszukiwarki – aktualnie linki sponsorowane wyświetlane są nad i pod wynikami organicznymi. Dzięki prostej reklamie tekstowej w wyszukiwarce można nie tylko szybko zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce, ale także dotrzeć z informacją o ofercie do potencjalnych klientów. Zalety: - możliwość łatwego i szybkiego edytowania, - możliwość wyświetlania wielu dodatkowych informacji, dzięki licznym rozszerzeniom.
  2. Reklama elastyczna – komunikaty w tym modelu automatycznie dostosowują swój rozmiar, wygląd i format do wolnego miejsca na reklamy. Zalety: - stworzenie jednej reklamy pasującej do każdej przestrzeni reklamowej, nie wymaga tyle czasu i środków, co przygotowanie kilku różnych komunikatów, - reklamy elastyczne wizualnie dopasowują się do miejsca, w którym są wyświetlane (reklama natywna), co zwiększa ich skuteczność oddziaływania.
  3. Reklama graficzna – w tym zakresie firmy mogą skorzystać ze statycznych lub dynamicznych grafik oraz animacji. Zalety: - wizualne komunikaty mają większą siłę oddziaływania niż te ograniczające się tylko do słów, z ich pomocą można trafić do dużej grupy odbiorców, - można szybko i skutecznie dotrzeć do użytkowników witryn współpracujących z Google.
  4. Reklama aplikacji – dzięki tego rodzaju reklamom można zwiększyć liczbę pobrań aplikacji. Zalety: - możliwość szybkiego i skutecznego dotarcia do mobilnych użytkowników.
  5. Reklama video – filmy, to obecnie najbardziej pożądany format treści w Internecie. Reklamy video w modelu AdWords można wyświetlać online samodzielnie lub w formie strumieniowej transmisji video. Zalety: w cywilizacji obrazu, film to najskuteczniejsze narzędzie reklamowe. Dzięki filmom można szybko dotrzeć do użytkowników serwisów współpracujących z Google.
  6. Reklam produktowa – to format, przy pomocy którego można zaprezentować użytkownikom zdjęcie konkretnego produktu, jego cenę i nazwę sklepu, gdzie można go kupić. Zalety: - możliwość dotarcia do klientów zainteresowanych zakupem tego lub podobnego produktu.
  7. Reklama produktowa z funkcją prezentacji – to rozszerzona forma reklamy produktowej, w której po kliknięciu komunikat jest rozwijany, i prezentowane są inne produkty (powiązane z tym podstawowym) oraz informacje o sklepie. Zalety: - możliwość dotarcia do klientów, którzy szukają nie konkretnego produktu, ale zaufanego sklepu internetowego, w którym mogliby je nabyć.
  8. Reklama typu „tylko połączenie” – to najskuteczniejszy sposób na zwiększenie zapytań ofertowych drogą telefoniczną. Zalety: - prosty sposób na inicjację kontaktu telefonicznego, użytkownik wystarczy, że kliknie reklamę i może się od razu połączyć z biurem. Wady: - reklamy tego typu wyświetlane są tylko na urządzeniach umożliwiających nawiązywanie połączeń telefonicznych.

Podsumowanie

Szerokie spektrum formatów, jakie oferuje dzisiaj reklama AdWords, sprawia, że każda firma może dostosować format do swoich potrzeb i celów marketingowych. 

 

Autor

Mietek Brand

autor wpisu